Moderne e-bikeframes: hightechconstructies met 'innerlijke waarden'

De fietsframes van vroeger hebben bijna niets meer gemeen met de moderne e-bikeframes van vandaag. Dankzij innovatieve technologieën en productieprocessen kunnen fabrikanten hightechframes bouwen die veel meer zijn dan alleen maar onderdelenhouders. In het frame geïntegreerde e-bike-accu's zijn tegenwoordig net zo gewoon als volledig geïntegreerde kabels of een in de bovenbuis ingebouwd OLED-display. Wie besluit een nieuwe e-bike te kopen, krijgt dan ook te maken met een aantal vaktermen.

Van welke materialen worden e-bikeframes gemaakt?

Bij niet-gemotoriseerde fietsen lijkt bijna niets onmogelijk wat betreft het materiaal: hoewel carbon en aluminium het grootste deel uitmaken, zijn er ook frames van staal, titanium of zelfs bamboe. In de e-bike-sector beperken fabrikanten zich vanwege de hoge materiaalbelasting – veroorzaakt door de elektrische aandrijving – tot aluminium of carbon. Net als in de fietsensector neemt aluminium hierbij een sleutelpositie in. E-bike-frames van aluminium worden beschouwd als bijzonder torsiestijf en robuust.

Er zijn echter enorme verschillen in aluminium. Strikt genomen gaat het om aluminiumlegeringen, wat betekent dat het hoofdbestanddeel aluminium wordt aangevuld met ten minste één ander metaal. De respectieve aluminiumlegeringen beïnvloeden eigenschappen zoals de treksterkte, waardoor de fabrikanten van e-bikes de wanddikte van het frame individueel kunnen aanpassen. Dat heeft weer invloed op de stabiliteit en het gewicht. Afhankelijk van het toepassingsgebied kan het frame van de e-bike zo verder worden geoptimaliseerd.

Koolstof als materiaal voor e-bikeframes biedt fabrikanten tal van ontwerpmogelijkheden. Hierbij worden meerdere met hars geïmpregneerde lagen koolstofvezels in een passende vorm gebracht. Afhankelijk van het aandeel van de vezels bieden sommige fabrikanten verschillende koolstofkwaliteiten aan, wat vooral tot uiting komt in het gewicht. Los daarvan is koolstof niet alleen extreem licht, maar ook zeer exclusief. Vanwege het complexe productieproces zijn koolstofframes in directe vergelijking met aluminiumframes dan ook aanzienlijk duurder.

Moderne frameconstructies voor maximale stabiliteit bij een laag gewicht

Koolstofframes hebben vanwege hun constructie natuurlijk geen lasnaden, wat het uiterlijk nog exclusiever maakt. Het moderne productieproces hydroforming maakt het inmiddels echter ook mogelijk om aluminiumframes een speciale vorm te geven. In combinatie met geslepen lasnaden kunnen premium aluminiumframes qua uiterlijk bijna evenaren met koolstofframes. Door hydroforming worden de aluminium frames van e-bikes bovendien stabieler en lichter.

Maar de hoge stijfheid van aluminium is niet altijd wenselijk. Sommige fabrikanten maken gebruik van speciale aluminiumlegeringen die stabiliteit en lichtheid combineren met rijeigenschappen die vergelijkbaar zijn met die van een carbonframe. Door de flexibiliteit van het frame wordt de demping verhoogd, wat weer een positief effect heeft op het rijcomfort. Andere fabrikanten kiezen voor een speciaal ontwerp van de zit- en achtervorken van hun aluminium frames, met als doel de achterbouw comfortabeler te maken en de krachtoverbrenging te verbeteren.

Maar ook bij carbon gaat de ontwikkeling gestaag door. Bij zeer hoogwaardige carbonframes worden zeer kleine deeltjes op nanoschaal aan de hars toegevoegd. Deze werken op moleculair niveau en verhogen de slagvastheid en duurzaamheid van de carbonvezels. Om onnodige overlappingen te voorkomen, worden de overlappingsgebieden bij hoogwaardige frames bovendien uiterst nauwkeurig uitgevoerd. Aan het einde van het productieproces staan frames die extreem licht en duurzaam zijn.

Soorten frames voor e-bikes

Het meest opvallende verschil tussen de verschillende frames is de vorm van het frame. De meest voorkomende framevormen zijn het diamantframe, het trapeziumframe en het lage instapframe. Het diamantframe is de meest klassieke framevorm. Vanwege de hoge bovenbuis van de e-bike worden fietsen met een diamantframe ook wel herenfietsen genoemd. Niemand hoeft zich echter te laten beperken door deze ‘rolverdeling’.

Hetzelfde geldt voor het trapeziumframe, dat vroeger werd toegewezen aan vrouwelijke fietsers. De bovenbuis, die in vergelijking met het diamantframe sterk afloopt, maakt het gemakkelijker om op en af te stappen. Net als bij het diamantframe is de accu van de e-bike bij de topmodellen geïntegreerd in de onderbuis en bij de middenklasse modellen gedeeltelijk geïntegreerd. Het trapeziumframe is geschikt voor fietsers die de voorkeur geven aan een sportieve e-bike-look met relatief veel comfort – en dat natuurlijk volledig genderneutraal.

E-bikes met een laag instapframe worden gekenmerkt door een zeer eenvoudige instap. Opvallend is de volumineuze centrale buis, die bij de modellen van de e-bike-merken uiteraard ook de accu bevat. Door het ontwerp met één buis is het mogelijk om op elk moment direct op en af te stappen van de e-bike. Vooral beginners of onzekere fietsers profiteren van de verhoogde rijveiligheid van een lage instap. Daarom is vooral de oudere generatie erg te spreken over deze framevorm.

E-bike frames: de fijne details

Hoewel de frametypes inmiddels als genderneutraal worden beschouwd, zijn er toch speciale e-bikes voor vrouwen verkrijgbaar. Bij deze fietsen is het totale pakket afgestemd op de vrouwelijke anatomie. Met name de contactpunten stuur en zadel zijn geoptimaliseerd voor vrouwenspecifieke eisen. Bij de frames zorgt een aangepaste geometrie voor een betere houding op de fiets en daarmee voor meer veiligheid en comfort. Dames-e-bikes zijn bovendien vaak ook in kleinere maten verkrijgbaar.

Bij de meeste e-bikes – of ze nu voor w, m of d zijn – is een frame zonder vering ingebouwd. Vooral in de stads- en trekkingcategorie zijn het overwegend fietsen zonder vering. Het weglaten van de achtervering zorgt voor een laag gewicht, hoge efficiëntie en een zeer wendbare handling. Volledig geveerde e-bikeframes worden voornamelijk gebruikt bij mountainbiken, maar komen ook steeds vaker voor bij trekking- en SUV-e-bikes. Met volledige vering kunnen dagelijkse ritten en lange tochten over ruw terrein uiterst comfortabel en veilig worden afgelegd.

Moderne e-bikeframes hebben een geometrie die is afgestemd op het gebruiksgebied. Ook hier is de afgelopen jaren veel veranderd. Vlakkere stuurhoeken en grote wielen garanderen een hoge rijstabiliteit, zelfs bij hoge snelheden en op slechte wegen. Voor maximaal rijplezier en optimale rijveiligheid is het echter essentieel om de juiste framemaat te kiezen. Een gedetailleerde handleiding voor het berekenen van de optimale framemaat vind je in de REBIKE-blog onder “De juiste framemaat bepalen”.

Op zoek naar de perfecte e-bike? Bij REBIKE vind je het hele jaar door een grote selectie refurbished e-bikes van bekende merken – van city-e-bikes tot e-mountainbikes, en dat tot wel 60% goedkoper.

Als grootste fietsrefurbisher van Duitsland staat REBIKE voor de hoogste servicekwaliteit, betrouwbaarheid en duurzaamheid. In het kader van zijn circulaire bedrijfsmodel neemt REBIKE jonge, gebruikte e-bikes over van gerenommeerde leasemaatschappijen en verlengt hun levenscyclus door middel van professionele refurbishment. Met een e-bike van REBIKE speel je dus op veilig: je krijgt een fiets in nieuwstaat, inclusief 2 jaar garantie op de motor en accu. Tegelijkertijd zet je in op duurzame e-mobiliteit, spaar je grondstoffen en je portemonnee. Vind nu een premium refurbished e-bike.