Bij de aankoop van een refurbished e-bike in de Rebike Shop rijst automatisch de vraag welke e-bike-motor de juiste is. Bij de aankoopbeslissing moet echter meer worden meegewogen dan alleen de specificaties van de aandrijving. De sleutel tot optimale prestaties gedurende vele jaren omvat naast de prestaties van de e-bike ook het onderhoud van de aandrijving en het oplossen van problemen. In dit artikel kijken we ook naar marktleider Bosch en de grote Japanse concurrenten Shimano en Yamaha. Welke systemen van de merkfabrikanten zijn geschikt voor welke eisen en hoeveel watt moet een goede e-bike-motor eigenlijk hebben?
Hoeveel watt moet een goede e-bike-motor hebben?
Het vermogen van een motor wordt uitgedrukt in watt. Bij e-bikes moet echter onderscheid worden gemaakt tussen twee verschillende wattages: het continu nominaal vermogen en het piekvermogen. Het door de wetgever vastgestelde continu nominaal vermogen van een e-bike mag niet hoger zijn dan 250 watt, omdat het anders juridisch gezien geen fiets meer is. Daarom hebben alle e-bikes maximaal 250 watt. Het piekvermogen daarentegen geeft een waarde aan die kortstondig kan worden bereikt en die soms ver boven het continu nominaal vermogen ligt. In tegenstelling tot het continu nominaal vermogen is deze waarde niet beperkt. Vooral bij mountainbikes en vrachtvervoer loont een hoog piekvermogen, omdat de motor bij het wegrijden meer vermogen levert.
Hoeveel koppel moet een goede e-bike-motor hebben?
Naast de vraag hoeveel watt een goede e-bike-motor moet hebben, speelt ook het koppel een belangrijke rol. Deze waarde geeft aan met hoeveel kracht de e-bike-motor maximaal kan ondersteunen tijdens het rijden. Hierdoor is een zeer goede afstemming op de verschillende behoeften en rijstijlen mogelijk. In de stad en bij woon-werkverkeer is een koppel van maximaal 50 Newtonmeter meestal voldoende, voor trekkingtochten en licht offroadgebruik wordt 60 tot 75 Newtonmeter aanbevolen. Veeleisend e-MTB-gebruik vereist een bijzonder hoog koppel, daarom moet hier voor 85 Newtonmeter of meer worden gekozen. Een uitzondering vormen lichte e-MTB-modellen, waarbij 60 Newtonmeter meestal voldoende is vanwege het lage gewicht.
Wie is marktleider op het gebied van e-bike-motoren?
Op de e-bike-markt zijn tal van verschillende motorfabrikanten actief met uiteenlopende aandrijfconcepten en ideeën. De bekendste en meest invloedrijke merken op dit gebied zijn Bosch, Shimano en Yamaha. Marktleider is de in Stuttgart gevestigde fabrikant Bosch, die met zijn e-middenmotoren in het assortiment van vrijwel elke e-bikefabrikant te vinden is. Het grote aandeel van Bosch eBike Systems is niet alleen te danken aan de hoge betrouwbaarheid van de aandrijfeenheden, maar ook aan het grote aanbod aan verschillende motoren voor alle toepassingsgebieden. Bosch e-bike-aandrijvingen overtuigen bovendien door hun krachtige voortstuwing, een zeer efficiënt batterijbeheersysteem, duurzaamheid en indrukwekkende betrouwbaarheid.
De belangrijkste Bosch-aandrijfsystemen in één oogopslag: Welke aandrijving is het beste voor een e-bike?
• Stad: Bosch Active Line
• Stad en lichte tochten: Bosch Active Line Plus
• Tochten en trekking: Bosch Performance Line (Smart System)
• Veeleisende tochten en e-MTB: Bosch Performance Line CX (Smart System)
• Light e-MTB en gravel: Bosch Performance Line SX
Wat onderscheidt de e-bikesystemen van Shimano en Yamaha?
Naast Bosch hebben ook de traditionele Japanse bedrijven Shimano en Yamaha een zeer groot marktaandeel. Met meer dan 4 miljoen verkochte aandrijfeenheden behoort Yamaha tot de grootste fabrikanten op het gebied van e-bike-motoren. Het succes is onder andere te danken aan de enorme ervaring die Yamaha heeft opgedaan in de motorsport. Dit wordt vooral duidelijk bij de Yamaha PW-XM middenmotor. De magnesium onderdelen komen uit dezelfde fabriek waar ook de Yamaha R1M supersportmotorfiets wordt geproduceerd. Het merk Shimano is op zijn beurt al decennialang een van de belangrijkste innovatieve krachten in de fietswereld en heeft met zijn onderdelen een beslissende invloed gehad op de ontwikkelingsgeschiedenis van de fiets.
Welke Shimano-aandrijving voor welk toepassingsgebied?
• Stad: Shimano E5000
• Stad en lichte tochten: Shimano E6100
• Tochten en trekking: Shimano E7000
• Veeleisende tochten en e-MTB: Shimano EP6, Shimano EP8
• Light e-MTB en gravel: Shimano EP8
Welk Yamaha-aandrijfsysteem voor welk toepassingsgebied?
• Stad: Yamaha PWseries CE
• Stad en lichte tochten: Yamaha PW C2, Yamaha PWseries TE
• Tochten en trekking: Yamaha PWseries S2, Yamaha PW-ST
• Veeleisende tochten en e-MTB: Yamaha PW-X3, Yamaha PW-XM
• Lichte e-MTB en gravel: Yamaha PWseries S2, Yamaha PW-ST
Hoe kwetsbaar is een e-bike-motor?
De allround verzekeraar WERTGARANTIE, die sinds 1963 ook aansprakelijk is voor schade die te wijten is aan onjuist gebruik en slijtage, publiceert elk jaar een gedetailleerd onderzoek naar fietsen en e-bikes. Voor het linexo by WERTGARANTIE fietsonderzoek 2025 werden ongeveer 5.000 personen ondervraagd over hun ervaringen en meningen. Interessant is dat de belangrijkste oorzaak van schade aan e-bikes niet te maken heeft met de techniek, maar te wijten is aan slijtage. Vooral de banden en remmen worden hierdoor sterk aangetast. Bij technische defecten aan e-bikes staat volgens het onderzoek de accu met 36,1 % duidelijk op de eerste plaats. Daarna volgen problemen met de oplader (24,5 %) en het display (23,6 %). Pas daarna komt de motor met 22,5 %. (Bron: linexo Bike-studie 2025 / Leasing & schade).
Hoe lang gaat een e-bike-motor mee?
De e-bike-aandrijvingen van de merkfabrikanten zijn ontworpen voor een lange levensduur en beloven jarenlang de hoogste betrouwbaarheid. Hoe lang een e-bike-motor meegaat, hangt af van veel factoren, die voor het grootste deel beïnvloedbaar zijn. De grootste vijand van de e-bike-aandrijving is water. Ook al zijn de aggregaten optimaal beschermd tegen spatwater, bij het reinigen is extra voorzichtigheid geboden. Het gebruik van een hogedrukreiniger moet zoveel mogelijk worden vermeden. Zelfs een krachtige waterstraal die rechtstreeks op het trapaslager wordt gericht, kan enorme schade aan de afdichtingen veroorzaken. Een ander punt is de belasting van de motor tijdens het rijden. Motoren die permanent op het maximale vermogensniveau worden gebruikt, lopen een groter risico op defecten.
Hoe vaak moet een e-bike-motor worden onderhouden?
Even belangrijk voor een lange levensduur en volledige functionaliteit van de e-bike-aandrijving zijn regelmatig onderhoud en servicecontroles in een gespecialiseerde werkplaats. Hierbij worden niet alleen het systeem en de motor naar behoren gecontroleerd, maar worden indien nodig ook updates uitgevoerd. Bij een gloednieuwe e-bike of motor moet de eerste inspectie na ongeveer 300 kilometer of vier weken plaatsvinden. Voor de volgende servicecontroles moeten de door de fabrikant aanbevolen onderhoudsintervallen strikt worden aangehouden. Hoe lang een e-bike-motor meegaat, hangt dus niet onbelangrijk af van het onderhoud van de aandrijving. Problemen die vroegtijdig in de gespecialiseerde werkplaats worden opgemerkt, kunnen vaak dure motorschade voorkomen.
Op zoek naar de perfecte e-bike? Bij REBIKE vind je het hele jaar door een grote selectie refurbished e-bikes van bekende merken – van city-e-bikes tot e-mountainbikes, en dat tot wel 60% goedkoper.
Als grootste fietsrefurbisher van Duitsland staat REBIKE voor de hoogste servicekwaliteit, betrouwbaarheid en duurzaamheid. In het kader van zijn circulaire bedrijfsmodel neemt REBIKE jonge, gebruikte e-bikes over van gerenommeerde leasemaatschappijen en verlengt hun levenscyclus door middel van professionele refurbishment. Met een e-bike van REBIKE speel je dus op veilig: je krijgt een fiets in nieuwstaat, inclusief 2 jaar garantie op de motor en accu. Tegelijkertijd zet je in op duurzame e-mobiliteit, spaar je grondstoffen en je portemonnee. Vind nu een premium refurbished e-bike.